tisdag 25 oktober 2011

"you are really aesthetic, Kajsa!"

Igår möttes jag av denna fina kommentar, då jag fixat lite i köket. Min japanska korridorskompis gillade min glödande höstlövsbukett i guldvas (det första köpet jag kände att jag ville ta med mig till ett kommande nytt hem, från Sia). Jag blev jätteglad av denna fina kommentar. Ikväll när Akhil kom hem kommenterade han direkt pumpa-pyntet på vår trapp, coolt tyckte han! Reddy hade aldrig sett en pumpa på riktigt, sånt man ser på film. Sedan kom deras kompis och tog glatt bild på både mig och pumpa. Haha, det är fint här. Jag gillar det! På fredag är jag medbjuden på indisk ljusfest, deras största högtid som heter Diwali. Ska bli jättespännande. Frågade hur många indier han kände här? Tja, 40-50 stycken i mitt närmaste umgänge. Gemenskap! 

Idag satte jag upp Lasse, känns så bra. Bilden blev lite sne men det är klart att han är rak. Undrar om Hans visste att Lasse skulle hänga med från Spjutsbygd till Sturkö till Stan till Umeå? Borde rama in honom så att han aldrig någonsin blir skadad. Lasse alltså. Vad gör du förresten Hans? Vill gärna ha en liten uppdatering.
 Kolla vad jag fick på posten idag! SÅ UNDERBART. Det finaste alltså. Smsade texten "om barn" till mamma en dag för många veckor sen, en fantastisk föreläsare läste upp den och jag hade aldrig förut, vad jag minns, hört den. Tänk att mamma hade det i åtanke och så kom den här. Du är bäst mamma. Kolla in mitt fina fina påslakan förresten, har ett rosa och ett lila. Bytte till det rosa igår!


Här kommer texten till Om barn, något att tänka på för er med sådana. 


Om barn- Kahlil Gibran
En kvinna som bar ett barn vid sitt bröst sade:
Tala till oss om barnen.
Och han sade:
Era barn är inte era barn.
De är söner och döttrar av Livets längtan efter sig själv.
De kommer genom er men är inte från er.
Och fastän de lever hos er, tillhör de er ändå inte.
Ni kan giva dem er kärlek, men inte era tankar, ty de har sina egna tankar.
Ni kan hysa deras kroppar men inte deras själar.
Ty deras själar dväljs i morgondagens hus, som ni inte kan besöka, ens i era drömmar.
Ni må sträva att efterlikna dem, men sök inte att göra dem lika er.
Ty livet vänder inte tillbaka och dröjer inte hos den dag som har flytt.
Ni är de bågar, från vilka era barn skickas ut som levande pilar.
Bågskytten ser målet på det oändligas stig och Han böjer dig med sin makt för att Hans pilar skall gå snabbt och långt.
Låt dig i glädje böjas i Bågskyttens hand.
Ty liksom Han älskar pilen, som flyger, älskar Han också bågen, som är stadig.



 Vet inte varför mina bilder vägrar vrida på sig? Här är iaf mitt nya fyndiga påhitt på toa, ett hänga upp tvålhållaren på väggen och optimera min lilla handfatsplats så mycket! I love Berlin gör det jättefint och den röda handduken fullbordar allt. Saknar Berlin. Saknar er som finns i Berlin också. I Tyskland med för den delen! Hej Ella!
 Den finaste teckning jag fått i hela mitt liv. En av mina bästa studentpresenter. Satte upp den igår och det var världens pepp att se den imorse. 
Ni får vrida på huvudet och kolla in lite av mitt kökspimp. Tog min svarta gardin, mina glas-saker, orkidén, en liten ljusstake och en kudde! Det blev så mycket bättre. Radion står på om dagarna och gör stämningen väldigt mycket mer hemtrevlig. De matchande krukorna hittade jag under soffan och skötte om den gamla blomman som stod där innan. Inget damm mer i detta kök. Det är såå fräscht nu! Creds Kajsa.
 Monnah sprider klokhet till alla som önskar! Jag sprider färgglada städschema-uppmaningar. Cleaning gott folk!
Det bästa var skurandet av kylar och golv. Återvinningssäckarna som ni ser under det lilla bordet också. Vi har två till. Jättepraktiska! En för metall, en för plast, en för papper och en för glas. Bara det att dom var helt mögliga och STANK. Kajsa klirrar. Wiho! Pyntade kylarna lite också med fina magneter och bilder av folk som bott här innan oss som jag hittade i ett skåp.


Nu har ni fått se lite resultat av helgens fix!
Det känns så bra att ha ett litet hem och att hitta utlopp för min energi och kreativitet. Känner mig som en mysig liten hemmafixare. Att trivas är så viktigt för att finna ro och inspiration. 


Nu har jag lyssnat på Profeten och känner mig klok. Imorgon på lediga dagen ska jag först arbeta med grupparbetet. Vi ses 9-12& därefter blir det pluggdag i Lindellhallen med fint folk. Vi ska gå igenom powerpoints och diskutera det vi inte förstått. Jag har en hel del att tillägga på den sista punkten. Oj oj oj. När jag klarat denna tentan (med G såklart) så ska det firas!!! Känns skönt att man bara kan få G eller IG, då är G enda alternativet. You can do this Kajsa. Även om matte är min värsta fiende. Usch ja. 


Dagens albumtips: Melissa Horns relativt nya "Innan jag kände dig"


KRAM

2 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa. Och vad duktig du är. Om du inte börjat psykologlinjen hade du kunnat öppna städfirma, eller indredningsfirma, haha! Saknar dig, men känns så bra att du har det fint där uppe. KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM

    SvaraRadera
  2. Oj, vad fint det blev! Stolt, stolt...

    SvaraRadera

säg hej!