tisdag 6 december 2011

bugg& pride


Rundade av dagen med en liten snabb buggkurs. Skoj! Behövde rycka upp mig lite. Dans är bra. Känner för att bli lite sådär lagom bra så man kan ta sig ut på en fin liten dansbana och ha det sådär gammeldags trevligt som på mormors tid. 


Jag har lyssnat på en låt nu jättelänge för att den har så skön känsla i sig. Brukar inte lyssna på Marit Bergman jättemycket annars, men den här är bra. "Casey, hold on" heter den. http://www.youtube.com/watch?v=Bl0AxGLNg9U 


Hade ingen aning om att den var officiell låt för Sthlm Pride 2009 förrens jag googlade texten. Då fick den så mycket mer betydelse. Vi hade ett seminarie förra veckan som handlade om "Gender Issues". Jag och min grupp pratade ganska mycket om hur svårt det kan vara att skilja sig från det som anses vara "normalt" (har börjat ogilla det ordet mer och mer), och särskilt när det kommer till sexualitet. Hur svårt det kan vara att berätta för sin familj& sina vänner. 


Så de senaste dagarna har mina tankar kretsat kring det ganska mycket. På att vidga sin smala normalitetsvy. En i gruppen kom med ett bra exempel. "Någon frågade mig om jag hade en partner, och då reagerade jag fundersamt, alla andra hade frågat mig om jag hade en pojkvän". Jättebra tankar som man bör ta till sig av!


Om andra ska acceptera dig så måste du acceptera andra, så enkelt är det. Sedan ska man inte säga att man inte har några fördomar, för det har man alltid. Det gäller bara att möta dom och tänka över dom, särskilt innan man öppnar munnen och uttalar sig om känsliga saker!


Peace out!

1 kommentar:

  1. Med åldern har jag både blivit bättre på att känna kärlek för andra människor oavsett hur knäppa de är, men jag har också blivit mer säker på vad jag tycker och tänker om saker. Jag kommer aldrig att ändra min ståndpunkt då det gäller vissa saker trots att det är "PK". Därmed inte sagt att jag behöver klanka ner på människor som gör val som jag inte håller med om. Jag lever ju på ett sätt som säkert sticker i ögonen på någon annan och om jag är generös ser jag gärna att andra är detsamma mot mig.

    SvaraRadera

säg hej!